OÜ Ehitusekspert leiab, et Nõmmeveski puitsild on halvas kandeseisundis ja vajab kapitaalremonti.
Nõmmeveski juga. Eesti Päevalehe loos nimetatakse Nõmmeveskit Põhja-Eesti Taevaskojaks, seal käib arvukalt turiste. Foto Urmas Kirtsi
Eesti Päevaleht avaldas juulikuus Rein Siku kolm kirjutist Nõmmeveski elektrijaama varemete ja silla kohta: „Lahemaa pärli sära rüvetab kaos“, „Kaos Lahemaal. Millega tegelevad ametnikud?“ ning „Nõmmeveski omanik: ametnikel on ükskõik“.
Neis on tõdetud, et Nõmmeveski joa, jõeoru ja endise hüdroelektrijaama külastamine võib lõppeda õnnetusega. Ka üle Valgejõe viiv Nõmmeveski sild on kõdunenud.
Nii hüdroelektrijaama varemete kui ka Nõmmeveski silla omanik on AS Raju, kes ostis need 2000. aastal soovist elektrijaam taastada. AS Raju jõudis tööle panna Joaveski hüdroelektrijaama, mis asub Nõmmeveskist mõni kilomeeter eemal ja töötab tänini.
Nii Joaveski kui ka Nõmmeveski paiknevad Lahemaa rahvuspargis. Nõmmeveski elektrijaama taastamise plaan on aga ligi kümme aastat takerdunud keskkonnakaitsjate vastuseisu ja ametkondade otsustamatuse taha. Varemed lagunevad, ka 2000ndate aastate alguses uuendatud sild on lagunemas.
AS Raju tellis kümmekond aastat tagasi keskkonnaekspertiisi ning on lubanud ehitada jõele kalatrepi, kuid kaugemale pole asjaajamises jõutud. Lahemaa rahvuspargi uue kaitse-eeskirja projekti järgi kavatsetakse Nõmmeveskile teha sihtkaitsevöönd, see välistaks piirkonnas igasuguse majandustegevuse.
Kuusalu vallavalitsus tegi ASile Raju ettekirjutuse varemed korrastada, tähtaeg oli augustis. Juuli alguses käisid Nõmmeveskil metallivargad, kes keevitasid lahti pooleteisemeetrise läbimõõduga veetoru.
„Kui keegi tahab näha kaost kuubis, tuleb sõita Lahemaale Nõmmeveskile,“ kirjutas Rein Sikk, kes nimetab Nõmmeveskit oma ainulaadse kose ja jõeoru poolest Põhja-Eesti Taevaskojaks.
Üle Nõmmeveski silla sõidab valla õpilastebuss, seda kasutavad kohalikud elanikud ning ka turismifirmade bussid. Augusti lõpus tellis Kuusalu vallavalitsus Vihasoo mehe Lembit Sõmeri firmalt OÜ Ehitusekspert silla kohta hinnangu. Eksperthinnangus on öeldud, et rohkem kui 20tonnised sõidukid võivad sellest läbi vajuda. Maha tuleks võtta silla otstes peale-maha sõidu pinnasesse tekkinud astmed, et vähendada veokist dünaamilisi lööke laudisele.
Nõmmeveski sillale soovitatakse kohe teha hädapärane avarii-remont ja ehitada 2012. aastal jõele kaasaegne betoonsild koos peale ja mahasõitudega.
Küsimusele, mis saab Nõmmeveski sillast, vastas Kuusalu vallavanem Urmas Kirtsi: „Vallavalitsus kavatseb initsiatiivi hoida. Tuleb alustada läbirääkimisi ASiga Raju, selleks tellisimegi ekspertiisi.“
ASi Raju nõukogu liige Ain Laiverik: „Oleme tellinud uue silla projekti, see hakkab valmis saama. Siis räägime vallavalitsusega läbi ja vaatame, kuidas edasi.“
Eesti Päevalehe kirjutistest ajendatuna korraldas Harju maavalitsus augustis ümarlaua, kuhu olid kutsutud ASi Raju, keskkonnaministeeriumi, keskkonnaameti, Lahemaa rahvuspargi ja Kuusalu vallavalitsuse esindajad. Maavalitsuse ja valla ametnikud olid seda meelt, et kõige loogilisem oleks hüdroelektrijaam taastada. Keskkonnakaitsjad leidsid vastupidist.