MAARJA METSTAK,
Reformierakonna Kuusalu organisatsiooni juht
Kuusalu vald on imeilusa loodusega rannaäärne piirkond, mis Tallinnale lähemal asuvate omavalitsuste ülerahvastatuse tõttu on iga päevaga muutumas atraktiivsemaks elukohas neile, kes eelistavad lisaks Tallinna lähedusele ka privaatsust ning ruumi.
Perioodil 2015. kuni 2020. kasvas rahvaarv Harjumaal ligi 6 protsenti. Kuusalu vallas vähenes rahvaarv 1 protsendi võrra, mis niigi väikese valla puhul on tõsine kaotus.
Valla põhiülesanne on pakkuda seadustes ette nähtud teenuseid erinevatele sihtrühmadele, kuid üks suurim teenusevaldkond on kindlasti haridus. Samuti on haridusasutuste kvaliteet üks olulisi kriteeriumeid, mille järgi valivad pered omale elukohta ning kahtlemata on Kuusalu valla haridusteenused kvaliteetsed oma sisu poolest. Sealjuures ei tohi unustada, et haridusteenuste sisu on üle Eesti ühtlane, sest seda finantseerib riik sihtotstarbeliselt ning haridusele suunatud riigipoolseid vahendeid ei ole valla millegi muu tarbeks võimalik kasutada. Valla kohustus haridusteenuste osutamise juures on tagada kvaliteetsed ruumid ning tugiteenused. Haridusasutuste renoveerimine ja ka vanade hoonete asendamine uutega peab olema iga kohaliku omavalitsuse prioriteet number üks, kuni seal on veel mida teha, ning Kuusalu vallas on selles osas tööpõli väga lai.
Investeeringud haridusasutuste hoonetesse panustavad muuhulgas sellesse, et oleks tagatud motiveeriv töökeskkond nii lastele kui ka töötajatele ning nõuetele vastav sisekliima – Covid-19 olukorras oleks olulisem selle juures piisav ventilatsioon, see panustaks ühtlasi ka keskkonnahoidu energiatõhusamate hoonete abil ning tagaks läbimõeldud lahendused ka erivajadustega inimestele. Loomulikult on sellised projektid väga kulukad ning valdade laenukoormust ei ole võimalik lõputult suurendada. Selleks, et motiveerida omavalitsusi neid töid siiski ette võtma, on olemas toetusmeetmed nende tegevustega alustamise ergutamiseks.
Näiteks saab käesoleval ajal taotleda RTKlt (Riigi Tugiteenuste Keskus) vahendeid omavalitsuste hoonete energiatõhusamaks muutmiseks, mis vähendab hoonete ülalpidamise kulusid ning soodustab sisekliima parandamist. Toetuse suurus on 900 000 eurot korda individuaalne toetusmäär. Lisaks on käimas RTKs taotlusvoor, millest on omavalitsustel võimalik kaasata vahendeid suure energiakuluga hoonete lammutamiseks ning nende asemele liginullenergiahoone ehitamiseks. Milline suurepärane võimalus luua kaasaegset õpikeskkonda meie haridusasutustesse, toetuse suurus on 1 800 000 eurot korda individuaalne toetusmäär. Lisaks haridusasutustele on vallal veel mitmeid hooneid, mis nendesse taotlusvoorudesse mahuksid.
Tõin välja mõned väikesed infokillud võimalustest, mida Kuusalu vald praegu ei kasuta ning mis näitab strateegilise plaani puudumist seadusest tulenevate vallale kohustuslike teenuste pakkumiseks vajalike investeeringute juhtimisel. Minu arvates on Kuusalu vallas arengu potentsiaali avamiseks vajalik konkreetne ning tulevikku vaatava visiooniga strateegiline juhtimine, mis on kursis potentsiaalsete rahastamisvõimalustega ja ELi toetusmeetmete strateegiliste suundadega laiemalt, sest iga kaasamata euro valla kohustuslike teenuste korraldamisse põhjustab vallale lisakulutusi, mis oleksid võinud olemata jääda.