
LANA TOOMVAP koordineerib PERHi aitavaid naiskodukaitsjaid, ELBE LUMISTE on abis terviseameti kriisistaabis, KRISTA ALLIK läks kriisiinfotelefoni 1247 vastajaks.
Märtsikuu alguses kirjutasime Sõnumitoojas Kuusalu valla naiskodukaitsjatest Lana Toomvapist ja Elbe Lumistest, kes marssisid EV aastapäevaparaadil Tallinnas naiskodukaitsjate üksuses. Kolm nädalat hiljem asusid nad naiskodukaitsjatena koroonakriisis riigile appi. Naiskodukaitse on pandud abistama terviseametit ja häirekeskust.
Lana Toomvap hakkas märtsis täiskohaga tööle naiskodukaitse Harju ringkonna instruktorina. Kui vabariigi valitsus kuulutas 12. märtsil välja eriolukorra ning terviseamet palus abi kaitseliitlastelt ja naiskodukaitsjatelt, oli Lana Toomvap üks esimesi, kes suunati reedel, 13. märtsil Tallinna sadamasse saabuvaid reisijaid vastu võtma ja kontrollima.
Naiskodukaitse Kuusalu jaoskonna esinaine Elbe Lumiste valiti 11. märtsil ka Harju ringkonna esinaiseks. Kui 9. märtsil saadeti naiskodukaitsjatele kutse, andis ta endast vabatahtlikuna teada.
Naiskodukaitse Kuusalu jaoskonna juhatuse liige Krista Allik läks pärast eriolukorra väljakuulutamist kriisiinfotelefoni 1247 vastajate koolitusele.
Appi asunutele makstakse kompensatsiooni keskmise tunnitasu ulatuses.
Lana Toomvap töötas esimesel nädalal hilisõhtuteni
Lana Toomvap kirjeldab, et esialgu pidid valvajad jälgima Tallinna Sadama A ja D terminalis termokaamerat. Kui tulija kehatemperatuur osutus tavapärasest kõrgemaks, siis küsiti luba tema kraadimiseks, et kontrollida näitu. Palavikuga inimestel soovitati püsida kodus või pöörduda perearsti poole. Järjest anti ülesandeid juurde. Naiskodukaitsjate valve käivitati ka lennujaamas, Balti jaamas ja bussijaamas.
„Sadamas, lennu-, raudtee- ja bussijaamas oli töö käivitamiseks aega 12 tundi, PERHi juurde ööpäevaringse valve korraldamiseks 2 tundi. Tegelesin inimeste leidmise, valveaegade kooskõlastamisega, et kes ja kuhu objektile sai minna. Ligi poolteist nädalat olid pikad päevad, hommikul kell seitse sõitsin välja ja hilja õhtul jõudsin koju. Nüüd on minu töörütm paika loksunud, meile on jäänud üks objekt – Põhja-Eesti Regionaalhaigla ehk PERH,“ räägib ta.
Naiskodukaitsjad turvavad PERHi juures EMO (erakorralise meditsiini keskuse) sissepääsu ja selle lähedale seatud koroonatesti telki. EMOsse minejatelt küsitakse kaebuste kohta, et võimalike viirusesümptomitega inimesed ei astuks keskusesse sisse, vaid suunduksid vajadusel testimistelgi juurde.
Lana Toomvap: „Praegu on appi tulnud naiskodukaitsjaid piisavalt, korraldan umbes 30 naise tegevust, teen töögraafikud. Tegutsetakse välivormis ning maski, kinnaste ja prillidega. Kaitsevahendeid peaks jaguma. Koroonatesti telk töötab ööpäevaringselt. Vahetused kestavad 8 tundi, öösiti valvavad ka kaitseliitlased. Kuna tegevus kestab ilmselt veel pikka aega, siis esimesena appi asunud inimesed hakkavad väsima. Samas on tulnud uusi abilisi juurde, meie suuname objektidele vaid naiskodukaitsjaid. Üks Kuusalu naine kirjutas, et tahab aidata, palusime vallavalitsusele appi minna.“
Ta märgib, et rahvas püsib juba hästi kodus, kui varem käidi uurimas, kas igaks juhuks saab telgis lasta end testida, siis viimasel ajal tullakse ainult tõsiste sümptomitega.
Elbe Lumiste hoolitseb kriisistaabi info liikumise eest
Elbe Lumiste läks esimest korda kriisivalvesse pühapäeval, 15. märtsil. Kõigepealt oli kaks päeva Balti jaamas, kolm päeva turvas PERHi testimistelgi juures. Möödunud nädalal sai ta kutse minna appi Terviseameti kriisistaapi. Ta on käinud juba varasematel aastatel staabiassistentide koolitustel – 2011. aastal naiskodukaitse koolitusel ning olnud ka Rootsis staabiõppustel. On osalenud maakaitsestaabi assistendina kaitseväe õppustel Siil ja Kevadtorm.
„Oleme terviseameti kriisistaabis ühes vahetuses kahe naiskodukaitsjaga, töö kestab hommikul kella 7 õhtul kella 20. Üritame aidata, et info liiguks õigesse kohta, protokollime koosolekutel räägitut. Terviseametil ja Kaitseliidul ei olnud seni ühtset infovälja, mis nüüdseks on loodud, olemas on elektroonilised platvormid, kuhu saab infot jooksvalt lisada. See aitab juhtidel kergemalt teha otsuseid,“ kirjeldab Elbe Lumiste ning tõdeb, et tööpäevad on olnud pikad, möödunud nädalavahetusel sai puhata.
„Kõik, kes on eesliinil, on väsinud pingelistest päevadest, aga hindan ka kõiki inimesi, kes järgivad juhiseid ega käi väljas. Sellises olukorras on tähtis, et tagala oleks kaitstud. Olukord on halb, aga et ei läheks halvemaks, tuleb kõigil pingutada,“ toonitab ta.

Krista Allikul on telefonivastajana kasutada 4 ekraani aktuaalse infoga
Krista Allik tegi esimese kaheksatunnise vahetuse kriisiinfotelefoni 1247 vastajana eelmisel reedel. Sel nädalal töötab alates teisipäevast ja jätkab ka järgmisel nädalal.
Ta kommenteerib, et esimesel korral vastas päeva jooksul umbes 40 kõnele. Helistatakse erinevate küsimustega ja on ka neid, kes tahavad kellegagi rääkida. Mõned on tekkinud olukorra pärast väga mures, neid tuleb rahustada. Vanematel inimestel pole internetti, soovivad abi neile vajaliku info leidmiseks. Uuriti, kuidas saab hambaravile, kui hambaarstid korralisi vastuvõtte ei tee. Seoses kaubakeskuste sulgemisega oli palju küsimusi, ka seda, et mis on kaubanduskeskus ja kas selleks peetakse ka kolme erineva poega müügikohta. Kui helistaja oli palavikuga ja tundis end halvasti, soovitasid 1247 vastajad helistada perearsti nõuandetelefonile 1220.
„Minu jaoks pole olnud väga väsitav, läks hästi, helistajad olid mõistvad. Ei sattunud alkoholijoobes helistajaid ega selliseid, kes tahavad oma pahameele välja valada. Iga vastaja ees on neli ekraani mitmesuguse operatiivinfoga, mis pidevalt uueneb. Kui soovitakse infot, mida ekraanidel pole, siis otsime internetist,“ ütles Krista Allik.