VELLO SATS
Sõnumitooja peatoimetaja palus kirjutada esimesest õppenädalast eriolukorra tingimustes. Nädala jooksul on palju toimunud, tehtud ja läbi elatud, lubatud ruumist jääb kindlasti puudu.
13. märtsi koolipäev algab mulle emakeelepäeva tervitusega kooliraadio kaudu. Koolipere saab teada, et on natuke teistmoodi reede – õpetajatele on pikk infovahetund ja neljas tund on kõikidele klassidele klassijuhatajatund. Järgneb juhtkonna nõupidamine, koostame esimese info distantsõppele ülemineku kohta õpilastele, õpetajatele ja vanematele. Kooli on kutsutud ka need õpetajad, kellel reedeti tunde pole. Klassijuhatajatunnis on õpilastel palju küsimusi, püüame nendele vastata, nagu oskame.
Koos majandusjuhatajaga paneme paika abipersonali töö-ülesanded. On töine ja rahulik päev, igaüks saab aru olukorra tõsidusest ja püüab anda parima. Nädalavahetusel oleme juhtkonnaga kirjavahetuses, otsustame algselt planeeritud esmaspäevase õpetajate kokkusaamise koolis ära jätta ja suhtleme edaspidi õpetajatega eKooli ja meililisti vahendusel.
Juhtkond astub Zoomi platvormile ja pühapäeval koostame virtuaalse nõupidamise käigus kooliperele dokumendi „Kodus õppimise korraldus distantsõppe korral“. Keeruline on kõikidele küsimustele vastuseid leida, olukord on kõigile ühtviisi uus ja tundmatu. Paneme paika esialgsed reeglid, kuidas koolitöö peaks toimuma. Lepime kokku, et edaspidi on iga koolipäev kell 14 juhtkonna nõupidamine, arutame läbi päeval juhtunu ja koostame kooliperele kokkuvõtte. Pühapäeval vastan lapsevanemate esimestele muretsevatele ja tähelepanu juhtivatele kirjadele. Koostan endale päevaplaani, kuidas tööpäevadel hakkama saada.
Kätte jõuab esmaspäeva hommik. Üks esimene ehmatus kogu Eestis on tõsiasi, et eKool on suurest ülekoormusest rivist väljas. Usun siiski, et eKool suudab suure koormusega hakkama saada, ja nii õnneks ongi. Sellest hetkest toimib kõik palju paremini. Ka edaspidi on küsimusi ja kõhklusi – õpilastele tundub tööd liiga palju olevat või ei saada hakkama eri õpikeskkondadega, kuidas toimub tagasisidestamine. Mida aeg edasi, seda rohkem kõik selgub. Õpetajad ja õpilased suhtuvad olukorda kui võimalusse otsida, katsetada, õppida ja arendada loovust. Nüüd on võimalus õpikeskkondi jagada, koos uut ja põnevat avastada.
Vastan lastevanemate kirjadele. Ühes on ettepanekuid, kuidas tööd paremini korraldada.
Teine soovib jõudu ja jaksu õppetöö korraldamisel ning meeskonna toetamisel. Kolmas on õnnelik, et ta lapsel on nii tubli õpetaja. Neljas on mures kuulujutu pärast.
Alates esmaspäevast toimuvad regulaarselt valla haridusjuhtide koosolekud, kus saan vallavanemalt hea ülevaate vallas toimuvast ja sellest, mida otsustas kriisikomisjon, millega tuleb mul kohe tegelema hakata, millist tagasisidet anda ja alati on hea kuulata, kuidas läheb teistel haridusasutustel.
Juhtkonna esmaspäevasel koosolekul arutame ja teeme plaani, kuidas õpilasi, õpetajaid ja lapsevanemaid toetavad sotsiaalpedagoog, psühholoogid, eripedagoogid ja huvijuht ning arutame läbi õpetajatelt saabunud tagasiside kodus õppimise korraldusele.
Olen ka õpetaja kolmele väikeklassi õpilasele, kellel puudub huvi kooli ja õppimise vastu, sest igapäevane õppetöö on neile eriolukord. Elu läheb edasi, teen toiminguid Omniva ja Amphora keskkonnas, suhtlen vallavalitsuse ja ministeeriumi inimestega. Vastan viimasele kirjale kell 19.58, esimene tööpäev distantsõppe tingimustes on vist lõppenud.
Edasi toon välja olulise. Mul on väga hea meel eKoolis õpetajate tagasisidet lugeda, kus räägitakse, et õpilased on tublid ja saavad hakkama, tuntakse lastevanemate tuge. Tunnen rõõmu ja uhkust õpetajate üle – kõik töötavad palju ja püüavad parimat. Olen rõõmus, et õppimise lainel on nii õpilased kui ka lapsevanemad.
Ikka tekkib küsimus, kuidas tõhusalt õpetada. Selleks on hea võimalus: õpetajad saavad kogemusi, uut ja huvitavat jagada eKooli vestlustes. On võimalus ka õpikeskkondi jagada ja teha koostööd. E-kooli võimaluste kasutamine ja e-õpe saavad nüüd uue hoo sisse.
Uurime, milliseid e-õppe keskkondi ja vahendeid kasutavad õpetajad. Eesmärk on koondada info, mis võimaldab analüüsida, kui suure hulga õppetööst sooritab õpilane e-õppe keskkonnas ja milliseid keskkondi kasutatakse. Saame teada, millises keskkonnas toimub õpilaste ja klassijuhataja vaheline suhtlus. Otsustame, et edaspidi on igal nädalal üks nutivaba päev, õpetaja annab õpilasele kodused ülesanded, mida saab sooritada e-õppe keskkondi kasutamata. Lisaks aineteadmistele on nüüd oluline õpetada õpilastele oskust aega planeerida, juhendeid lugeda, mõista ja aru saada.
Koostasime tagasiside küsitluse õpetajatele ja õpilastele, mõistlik on nädala möödudes saada infot, kuidas paremini edasi minna. Püüan lahendada kõik olukorrad inimlikult ja mõistvalt. Üks fakt töömahust – sel nädalal saatsin 121 e-kirja. Silmad on väsinud.