ANNE ORUAAS
Arukülas Karapiku talus mängitakse tänavu suvel MTÜ Tuulekell eestvõttel Loone Otsa ja Erki Aule näidendit „Nassi Sass ja tema vend”. Sõnumitooja tutvustas etendust ja tegelasi 15. juuni lehenumbris. Omalt poolt lisan soovituse kindlasti vaatama minna, kel veel nägemata.

Eesti kunstilukku on kurttumm kunstnik Andrei Jegorov (1878-1954) läinud eelkõige oma võrratute talvemaastikega. Kunstiteadlane Boris Enst on kirjeldanud Jegorovi talvemaale: „Põhjamaiselt hall taevavõlv, varjurohked lumised väljad, taamal sinetav tume mets ja sinna suunduv tee loovad dekoratiivsuse, mis tuleneb loodusest endast kui kujundite ja tunnete ammendamatust lättest.“ (Boris Enst. Andrei Jegorov. Elu ja looming. Tallinn 1987, lk 31)
Vähem teada on aga, et Andrei Jegorov, kelle tööd maksavad praegu oksjonitel tuhandeid, on jäädvustanud oma maalidel ka Kehrat.
Horizon Tselluloosi ja Paberi ASi administratiivhoone ehk tehase kontori teisel korrusel avaneb trepist üles minejale suur maal (87 x 166 cm), mis kujutab vaadet tehasele teiselt poolt jõge. Kunstnik on pannud pildile nimeks „Vaade vabrikule“. Tegu on Jegorovi loomingus tavatu motiiviga, sest tema üldtuntud ja muuseumides olevatel maalidel pole tööstust kujutatud. On küll linnavaateid – Tallinn, Kuressaare, Pärnu.

Maali all paremas nurgas on Jegorovi siganatuur ja aastaarv 1939. Pilt on suvine, seega valminud aasta pärast tehase käikulaskmist. Võib-olla oligi nii, nagu on oletanud raamatu „Pintsliga tõmmatud linnad“ autorid, et pilt telliti kunstnikult tehase esimeseks sünnipäevaks. (Aavo Kokk ja Andres Eilart. Pintsliga tõmmatud linnad. 2012, lk 60)
Maal on jõudnud taustapildina pressifotodele, sest tehase omanikel on tavaks just selle ees pildistada koos oma tähtsate külalistega. Neil fotodel on olulised inimesed, mitte taust.
1950. aastal mõisteti koos paljude teiste eestiaegsete kunstnikega hukka ka Andrei Jegorovi looming kui sotsrealismi nõuetele mittevastav. Tema 1935. aastal Vabadussõja teemaliste teoste konkursil esikoha pälvinud „Ratsarünnak“ tõenäoliselt hävitati. Võimalik, et tehase maali päästis kolikambrisse saatmisest kunstniku venepärane nimi, aga ka see, et pildil on kujutatud Kehra sulfaattselluloosi tehas nii äratuntavalt, et lihtsalt ei raatsitud „kodanlist igandit“ minema visata. Kokk ja Eilart: „Nüüd aga vaadake maalil otse korstnale. Taevas sinine, toss must, pilved valged. Sinimustvalge. Võib-olla juhus. Aga võib-olla viskas Jegorov meelega vigurit. Või oli tegemist lihtsalt säherduse tellimusega. Aasta hiljem langetati Tallinnas Pika Hermanni tipus Eesti lipp ja asemele läks punane… Jegorov pigistas igast motiivist maksimumi.“
Et selline pilt olemas, pole ju saladus, aga näinud on need, kel tehase kontorisse asja olnud töö pärast või külalisena, eelneva kokkuleppeta majja sisse ei pääse. Väga paljud inimesed on enam kui 80 aasta jooksul pilti näinud ja tehase ära tundnud. Iseasi, kui palju on teadvustatud, kelle maaliga on tegu.
Eesti Kunstimuuseumi fondis on Andrei Jegorovi 41 maali, mida on võimalik muuseumi kodulehel digikogus vaadata. Muuseumide infosüsteemi MuIS kaudu saab näha ka teiste muuseumide omanduses olevaid pilte. 1936. aastal valminud õlimaali „Jõemaastik majadega“ kirjeldus digikogus on selline: „Eest taha suunduv jõgi. Vasakul kaldal kuused ja madalamad lehtpuud. Parempoolsel kaldal ees rida hooneid, taga lehtpuid.“ Pildi suurus 59 x 84 cm.
Esimesest pilgust pildile on selge, et tegu on vaatega Kehra raudteesillalt ülesvoolu. Praeguseks on muutunud nii palju, et vasakpoolset tumedat hoonet ei ole enam, hävis tulekahjus 1990. aastate algul. See oli ühekorruseline kolme korteriga puumaja, kus elasid riigimõisa ametnikud, nagu näiteks raamatupidaja, tallimees, loomatohter jne. Samuti pole enam lauta jõekaldal. Tol ajal oli igal perel ka oma loomapidamine – lehm, siga, kanad. Parempoolne hele hoone oli mõisa tööliste paekivist saun, kus elas ka ühe lüpsinaise pere. See on nüüd elumajaks ümber ehitatud ja näeb mõnevõrra teistsugune välja. Aga jõekäär on ikka sama ja alles on pildi keskel olevad iidsed tammed, mis peidavad Kehra mõisa härrastemaja, mida paremini teatakse endise haiglana.
Mis asjaoludel kunstnik Kehras käis, pole täpselt teada. Olen kuulnud juttu, et Kehras elasid tema kurttummad sõbrad, keda ta külastas. Võimalik, et oligi nii. Selguse saamiseks peaks uurima kunstniku päevikuid.
Need on kaks praegu teada olevat Jegorovi pilti Kehrast. Pole välistatud, et neid on olemas veelgi kuskil erakätes, sest oli ju kunstnikul kombeks oma pilte kinkida ja ta tegi palju tellimustöid.