Kehra ASi Year juht RAIVO HOLM oli üks moeloojate auhinna Kuldnõel nominentidest

2291
RAIVO HOLM oli kuue kollektsiooniga moelaval mullu ja ka nüüd.
RAIVO HOLM oli kuue kollektsiooniga moelaval mullu ja ka nüüd.
Modell esitleb naistemantlit Yeari uuest kollektsioonist.
Modell esitleb naistemantlit Yeari uuest kollektsioonist.

ASi Year omanik kuulutati tänavu Kuldnõela publikulemmikuks.

Kolmapäeval, 21. oktoobril Tallinnas toimunud Kuldnõela galal esitleti uusi kollektsioone ning kuulutati välja Eesti ihaldatuima moedisaini auhinna võitja. Kuldnõel antakse silmapaistvale moedisainerile või kaubamärgile loomingulise järjepidevuse eest vähemalt viie viimase aasta jooksul, silmas peetakse kollektsioonide kvaliteeti ja funktsionaalsust, ajakohasust ja ilu ning ka müügiedu ja ekspordivõimekust.
Tänavu kandideeris Kuldnõelale Aldo Järvsoo ja Piret Ilvese kõrval Kehra õmbusettevõtte Year juht ja disainer Raivo Holm. Kunstnikest, moeloojatest ja ajakirjanikest žürii tunnustas Kuldnõelaga Piret Ilvest. Kehra moelooja Raivo Holm pälvis publikupreemia. Tema poolt hääletas internetilehel catwalk.delfi.ee 32,8 protsenti vastanuist.
Kuldnõelale nomineerimisest kuulis Raivo Holm juba veebruaris ning see tuli üllatusena.
„Tunnustus on tore, järelikult inimestele meeldib,“ ütleb peamiselt mantleid tootva ettevõtte juht publikulemmiku tiitli üle: „Üks asi on žürii-, teine asi tavamaitse. Žürii hindab rohkem moetoodete kunstilisust, minu mood on pigem tavainimeste maitsele, ilmselt seetõttu sain ka nende hääled.“
Ta selgitab, et eesti moenädalatel on esindatud kaks formaati: üks on niiöelda tava- või tänavamood, teine kunstiline ehk balliversioon, mida näeb galadel ja suurtel vastuvõttudel.
„Kuulsate moeloojate Armani või Max Mara sõudel näidatakse vaid neid riideid, mida müüakse hiljem poes ja mida inimesed tänaval kannavad. Sest moeloojad peavad mõtlema ka sellele, kuidas oma loomingut müüa. Eestis on gala- ja tänavamood pandud ühte patta ning tundub, et moekunst on neist pisut eelistatum. Sageli esitletakse moesõudel kollektsioone, mis ongi tehtud üksnes näitamiseks, mitte edasimüümiseks,“ räägib Raivo Holm.

Sel aastal juba kutsuti
Möödunud aastal võttis Raivo Holm ise moenädala Tallinna Fashion Week korraldajatega ühendust ja pakkus oma kollektsiooni moedemonstratsioonile. Siis nimetati ta seal teise päeva üllatajaks. Yeari mantlikollektsiooni looja usub, et see oli üks põhjus, miks ta sai tänavu moenädala korraldajatelt juba kutse tulla oma kollektsiooni esitlema.
AS Year toodab meeste ja naiste klassikalisi mantleid, naiste mantleid tehakse pisut vähem, kuid omanik loodab, et nende osakaal järjest kasvab.
„Seal oli kvaliteeti, natuke luksust ja innovatiivseid elemente,“ iseloomustab Kehra moelooja möödunud moenädalal esitletud kollektsiooni ning kinnitab, et sai nii žüriilt kui publikult positiivset tagasisidet.
Osa lavale toodud mudeleid tehti lihtsalt sõu jaoks, mõned mudelid on praegu müügil Tallinna Kaubamajas, osa on järgmise aasta müügikollektsioonis, millega tullakse välja jaanuaris.
Kuigi tema disainitud ja Yearis toodetud   mantlitel   on  avangard­elemente, on nende põhijoon Raivo Holmi sõnul ikka klassikaline, seetõttu ei lähe need moest ühe hoo­ajaga, vaid võib kanda viis aastat või kauem. Klassikaliste mantlite puhul on tema arvates võimalusi luua midagi uut ja omanäolist tunduvalt rohkem kui ülikondade puhul: „Klassikalisemad koolkonnad võivad ju öelda, et mantlid on etikett, kuid tegelikult on mantliga võimalik palju eksperimenteerida, tuua sellesse sisse nii sportlikke kui pidulikke elemente. Mantlite jaoks on palju erinevaid kangatüüpe.“
Ühes Raivo Holmi kollektsioonis on 25 mantlit naistele, teist sama palju meestele, tootmisse läheb neist umbes 15 meeste-, 10 naiste mudelit.
„Meil ei ole nii palju raha, et katsetada väikeste partiidega, moelava ongi üks koht, kust saab kollektsioonile enne müügiperioodi vastukaja. Kui moeinimesed võtavad selle väga hästi vastu, tähendab, et see pole hiljem müüdav, sest liiga moeka kauba tiraaž jääb väga väikeseks ning meil pole seda võimalik toota,“ jutustab Yeari juht.
Disainer ütleb, et nende ostja on enamasti korraliku sissetulekuga inimene, sest Yeari mantlid on keskmisest kallimad, naistemantlite hinnad algavad 200-250 eurost.
Seda, kas tunnustuse ja tähelepanuga on kaasnenud ka suurem müügiedu, ei oska Raivo Holm öelda. Küll aga märgib kaupmeestelt saadud tagasiside põhjal, et  paari-kolmenädalase elevuse tekitab see küll.
Tallinnas müüakse Yeari toodangut peamiselt Kaubamajas ja Stockmannis ning väiksemates poodides ka mujal Eestis. Kodumaale jääb 15-20 protsenti, ülejäänu müüakse teistesse Baltimaadesse, Soome, Rootsi ja veidi ka Šveitsi.
Toodetakse tellimise peale. Tellijad on näiteks Stockmann ja mitmed teised kaubandusketid, ka üksikkauplused. Tootmisprotsess on üsna pikk: talvekollektsiooni tegemine algab aprillis ja lõpeb oktoobris, kevadkollektsiooniga alustatakse novembris-detsembris ning valmib märtsis.
ASi Year õmblustöökojas Kehras on ligi 40 töötajat, peamiselt konstruktorid, lõikajad, õmblejad, viimistlejad.