On palju räägitud, kui olulised on lapse elus esimesed eluaastad, et alusharidus on kogu haridustee alustala, lasteaiast saab laps oma esimese kogemuse õppimises, lasteaiaõpetaja suhtumisest ja eeskujust oleneb lapse edasine õpihuvi ja nii edasi.
Meie lasteaedades töötavad tublid ja tegusad, haridusega spetsialistid, kes armastavad lapsi ja töötavad pühendumusega. Kui kaua on aga inimene valmis töötama vaid missioonitundest? Kusagilt tuleb ette piir – kui esmatasandi vajadused on täitmata, ei jätku raha, et maksta eluaseme ja toidu eest, rääkimata muudest vajadustest, siis on väga raske motiveerida teda tööd tegema.
Praegu on lasteaiaõpetajate töötasu suurus kohalike omavalitsuste kätes. Vale on öelda, et raha ei ole. Tähtis on see, kuidas raha jaotatakse, milline on omavalitsuse suhtumine ja mis on seatud prioriteetideks.
Nõudmised lasteaiaõpetajatele aina suurenevad. Survet avaldatakse mitmelt poolt. Uuenev õpikäsitlus nõuab lasteaiaõpetajatelt eri pädevusi – uute meetodite kasutuselevõttu, loovuse kasutamist, lapsest lähtumist, IT pädevusi. Teisalt lapsevanemad, kelle nõudmised ja ootused üha suurenevad.
Aina rohkem tuleb lasteaiarühmadesse erivajadusega lapsi, kellega hakkama saamiseks on vaja erioskusi. Koolieelse lasteasutuse seadus nõuab iga lapse individuaalsusega arvestamist. Kui aga lasteaiarühmas on lapsi rohkem kui 20 ja nende hulgas on ka erivajadusega lapsi, siis tuleb anda au õpetajale, kes selle kõigega hakkama saab.
Juhina pean iga päev mõtlema, kuidas oma õpetajaid motiveerida. Võime ju arvata, et üks motivaator on kodulähedane töö, kuid kui naabervaldades on lasteaiaõpetajate töötasu tunduvalt kõrgem ja isegi pealinna tööle sõites jääb raha rohkem kätte, siis kas ja kui kaua kodulähedus motiveerib?
Aeg-ajalt tuleb otsida ka uusi õpetajaid, see ei ole pakutava töötasu taustal lihtne. Näiteks Alavere Mõmmilasse otsisime muusikõpetajat pool aastat. Huvilisi oli, aga kui nad kuulsid palganumbrit, ei olnud pikka juttu.
Atesteerimise kõrval kehtib lasteaiaõpetajatele ka kutsestandard, mille alusel on võimalik hinnata nende pedagoogilist kompetentsust. Usun, et suurem enamus meie lasteaiaõpetajatest vastab sellele kompetentsusmudelile. Miks aga peaks lasteaiaõpetaja taotlema kutsestandardist mõnda taset, ja seda veel omal kulul, kui see ei too endaga kaasa mingit muutust (loe: palgatõusu).
Surve palkade tõstmiseks tuleb ka altpoolt. Miinimumpalga tõus survestab lihttööliste palgatõusu. On tore, et Anija vallas tõusid õpetaja abide töötasud, kuid see on ka põhjus, miks peaks kiiresti tõusma lasteaiaõpetaja palk, muidu pole kuidagi võimalik õigustada haridusega töötajate vastutusrikast tööd.
Arvan, et riik peaks lasteaiaõpetajate töötasu tõusule õla alla panema vähemalt selles osas, et ühtlustada lasteaiaõpetajate palgad eri piirkondades. Uus valitsus eesotsas haridusminister Mailis Repsiga on lubanud toetada omavalitsusi lasteaiaõpetajate palgatõusu osas, samas õiguslikku alust veel ei ole. Jääb vaid loota, et enne, kui valitsus taas muutub, see lubadus täidetakse.
Mõned aastad tagasi nimetati lasteaiakasvatajad ümber lasteaiaõpetajateks. Mis oli selle eesmärk, kui lasteaiaõpetaja, kes teeb sama vastutusrikast tööd kui kooliõpetaja, ei saa selle eest väärilist tasu, rääkimata muudest hüvedest. Õiglane oleks siduda lasteaiaõpetaja töötasu kooliõpetaja alampalgaga, et väärtustada vastutusrikast tööd, mida meie lasteaiaõpetajad iga päev teevad.