Jumindal kulus kaatri väljatõmbamiseks pool päeva

1542

Kaater loksus eelmisel nädalal Juminda rannas kividel üle 50 tunni. Tormine meri räsis sõidukit ning kuna auk oli põhjas, sellega merd mööda ära sõita ei saanud.
Teisipäeval, 2. juunil sõitis Jumindal kividele kaater, sõitjad lahkusid.

Juminda külavanem Karli Lambot jutustas, et kuulis madalikule sattunud veesõidukist teisipäeva õhtul. Talle teatati Kutlastaja talust, et sinna olid läinud eesti keelt kõnelenud mees ja venekeelne naine ning küsinud ametis olnud töömehelt, mis kohta nad on sattunud, kus pool asub Narva ning kui kaugel on Peterburi maantee. Ka nimetasid nad, et kaater sõitis kümmekond meetrit rannast eemal kividele, ja kõndisid minema.
Külavanem võttis ühendust keskkonnainspektsiooni ja piirivalvega. Paadi eraldusmärkide järgi selgitati välja omanik – firma Tallinnast. Firmajuhi teada olla kaatriga sõidetud Piritale.

Järgmisel päeval sadas vihma. Külavanem läks pärast­lõunal kaatrit vaatama. Kohal olid veesõiduki madalikule ajanud mees, keda kutsuti Jaaniks, ja kaatri omanik, kes oli hommikuks juhtunust teada saanud. Kõigepealt olla mehed otsinud kaatrit Kaberneemest, siis alustanud Lääne-Viru rannast ja tuldud Tallinna poole – täpne koht ei olnud Jaanil meeles.  

Karli Lambot: „Jaanil olid torutangid kaasas ja ämber käes, plaanis vee kaatrist välja kühveldada, vinti korrastada ning ära sõita. Kaatri nööri oli ta eelmisel päeval pannud ümber kivi, ankru visanud ranna poole. Vint oli tõesti kõver, aga selgus, et kaatri põhjas oli auk. Sellise paadiga merele ei sõida. Kuna lubas tormi, olime kohalike inimestega hirmul, et tuul võib kaatrit veelgi loksutada ja vastu kive lõhkuda ning kütus merre lekkida. Õnneks loksutas kardetust vähem ja reostust ei tekkinud.”

Reostusohu tõttu teatasid keskkonnakaitsjad ja piirivalve kaatrist ka Kuusalu vallavalitsusse. Kolmapäeval kaatrit kätte ei saadud. Neljapäeval osales väljatõmbamises suurem seltskond – peale omaniku ja Jaani veel kaks piirivalvurit, külavanem, paar-kolm kohalikku meest. Traktor saadi appi Kiiu-Aablast. Sellega aitas paati tõmmata traktori omanik, kohalik ettevõtja Meelis Kuuse.  Esialgu pakkus piirivalve abiks oma laeva, aga küla kalamehed selgitasid, et vesi on selles kohas madal, 1-1,5 meetrit, ning rand kive täis, laevaga aidata ei saa.
Külavanema sõnul kaalus kaater paar tonni, pikkus oli 7-8 meetrit. Lausvihma all kulus selle väljasikutamiseks ja mööda randa teeni vedamiseks mitu tundi.

„Mehed olid läbimärjad. Tagatipuks polnud see Jaan ka neljapäeval päris kaine. Kadus autoga minema, teised leidsid ta lõpuks RMK puhkeplatsilt šašlõkki grillimas. Seega – Jaan tegi jaanikuul trikke. Kaatri remont pidi maksma minema mitukümmend tuhat krooni, omanik lubas selle müüki panna,” jutustas Karli Lambot.

Kaater sõitis kividele Juminda endisest merepäästejaamast sadakond meetrit mälestuskivi poole, kunagise muuli kohas – suurem osa muuli kividest on ära müüdud ja laiali kantud, kuid osa veel meres alles. Võõrad ei tea vees kive karta, kohalikud kalamehed sõidavad seal paatidega väga ettevaatlikult, märkis külavanem.