ARTUR TALVIK
Mind on aastaid huvitanud elanikkonnakaitse. Kui oli Krimmi annekteerimine, koostasid leedulased oma riigi kodanikele rohelise raamatu, kuidas käituda kriisiolukordades. Me tegime tollasele Taavi Rõivase valitsusele ettepaneku, et sellise võiks ka Eestis välja anda, mille peale meid naeruvääristati ja öeldi, et seda ei tohi teha, tekitaks inimestes paanikat. Nüüd, kui oleme tervisekriisis, siis näeme, et selle haldamisega ongi jama käes.
Reformierakonna pika valitsusaja tulemusel tekkis väikeste vürstiriigikeste süsteem, kus iga ministeerium tõmbab köit enda poole, puudub ühtne kriisihaldamissüsteem. Kriis tahab keskset juhtimist, milles iga inimene peab eelnevalt teadma, mida eri situatsioonides teha. Selle poole on liigutud, vahepeal moodustati rakkerühmad ja tehti raporteid, kuid neid pole ellu rakendatud, sest ei osata valdkondadeülest koostööd teha. Kui inimesi oleks mõistlikult õpetatud kriisisituatsioonides käituma ja näidatud, et riigi valitsejatel on plaan igaks juhtumiks, tekitaks see ühiskonnas turvatunnet, inimesed võtaksid ka kõige keerulisemaid situatsioone rahulikult. Aga praegu on Eesti ühiskond närvis ja stressis.
Kui kiirabi peaarst Raul Adlas esines ETV „Esimeses stuudios”, oli näha, et tal ja ta meeskonnal on plaan, läbi on mõeldud, mis tuleb teha, kui asi läheb veel hullemaks. Selline lähenemine rahustab ühiskonda. Vaktsineerimise logistikakriis näitab väga hästi, et valitsusel plaani pole ja ministeeriumid ning nende ametnikud on ringkaitses oma ministeeriumi huvide suhtes.
Koos ametkondadega on vürstiriigistunud ka me palju kiidetud digiriik. Nagu juhtimine kriisiajal peaks olema valdkondadeülene, nii peaksid ka toimima IT süsteemid. Kahjuks paljud IT lahendused pole kriisiga arvestanud. Mõni aasta tagasi pakuti haridusministeeriumile digiõppe lahendust kriisisituatsioonideks. Ametnikud naersid ettepaneku tegijad välja. Nüüd vaevlevad tuhanded õpetajad, õpilased ja lapsevanemad lippadi-loppadi digisegaduses. Digiregistratuurid ja meditsiini ühtse digisüsteemi sisse viimise oleks võinud ammu ära teha. Reformierakondlased on head propagandistid, kui on tarvis rääkida Eesti IT-edust ja kohati ongi see väga äge. Aga peaministri ülesanne on panna ametkonnad lülidena komplekselt tööle. Ka digiriik. Seda ei suudeta.
Eraldi teema on kriisikommunikatsioon. Peaministri bürool on meeletu suur PR-osakond, juurde moodustati strateegilise kommunikatsiooni osakond miljonilise eelarvega. Ligi sada PR-inimest tegelevad kriisikommunikatsiooniga – see on absurdi tipp! Siis juhtub, et samas kanalis võib korraga näha reklaami, mis õhutab inimesi vaktsineerima ja peaministri palvet „valedel” inimestel praegu vaktsineerima mitte tulla. Üks asjatundlik ja professionaalne ametijuht, nagu näiteks Adlas või Arkadi Popov, suudab olla kümme korda parem kommunikaator kui kõik need sajad PR-inimesed kokku.
Kaja Kallase valitsusega me sõda (ülekantud tähenduses) kindlasti ei võidaks. Praeguses valitsuses on palju sümpaatseid inimesi ja neil on erinevalt eelmisest vähemalt kultuurne keelekasutus. Aga nad on ilmselgelt rahuaja valitsus. Kui on kriisisituatsioon, siis on vaja väga selgesõnalist, kindlakäelist juhti ja kindlat plaani. Ja kriisijärgsetele valitsustele meeldetuletuseks vana sõjameeste tarkusetera – raske õppusel, kerge lahingus. Tegeleme siis elanikkonnakaitsega. Päriselt.