
Kuusalu vallavalitsus andis ehitusloa Hara sadamasse suure ja iselaadi arhitektuurse lahendusega sadamahoone rajamiseks. Projekti autor on arhitekt Indrek Allmann arhitektuuribüroost PLUSS.
Ettevalmistustööd olid selleks ajaks juba tehtud ja plats ootel ning firma EstHus võis asuda ehitama. Töödega on kiire, sest Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt (EAS) sadamahoone ehituseks saadud kaasfinantseeringu tõttu peab kogu ehitus olema lõpetatud käes-
oleva aasta sügisel. Maja oleks pidanud valmis olema veel aasta varem, kuid Covidi tõttu lükati tähtaega edasi.
EAS jagas 2018. aasta kevadel kokku 2 miljonit eurot Eesti 11 väikesadama arendamiseks. Põhjaranniku sadamatest said toetust Hara, Kaberneeme, Eisma ja Narva sadam. Toetust jaotati eesmärgil luua Eesti rannikule sadamate võrgustik, et sadamateenus oleks kättesaadav iga 30 meremiili tagant.
Hara sadamahoone rekonstrueerimiseks, infrastruktuuri taastamiseks ja ujuvkaide jaoks andis EAS maksimaalse toetussumma – 199 990 eurot. Rahataotluse järgi oli sadamahoone kavas ehitada vana kai alguses asunud hoone kohale, kus oli veel alles lagunev vundament. Nõukogude ajast pärinevatel fotodel on see maja kahekorruseline. Arhitektuuribüroo Emil Urbel OÜ kavandas originaalile enamvähem sarnase hoone.

MTÜ Hara Sadam juhatuse liige Tarvi Velström kommenteerib, et planeeritud sadamahoone ehitaja leidmiseks korraldati kolm hanget, pakkumised kujunesid ebasobivateks. Takistuseks hakkasid kujunema ka keskkonnaameti esitatud nõuded ning sai selgeks, et kavandatut ei õnnestu esialgsel kujul realiseerida.
„Nüüd võime öelda, et oligi hea. Läbirääkimiste ja arutelude käigus oleme leidnud sadamahoonele palju parema asukoha ning arhitekt Indrek Allmann on projekteerinud lihtsama ja ilusama lahenduse,“ nentis Hara Seilamise Seltsi juhatuse liige Marti Hääl.
Nii purjede kui vanade võrgukuuride motiive meenutav mitmeosaline heleda katusega sadamahoone ehitatakse purjetamiskooli konteinerite ja seni ürituste jaoks püstitatud telgi asukohta. Sadamahoone pindala on ligi 500 ruutmeetrit. Uude sadamahoonesse tulevad infopunkt, tualettruumid, pesuruumid, saun, köök ja söögisaal, sadama kapteni töötuba, nõupidamiste ruum, paaditöökoda ja –laenutus ning jahtklubi ruumid. Harga sobivate lahenduste leidmisega on tegeletud aastaid, aga uue hoone projekt telliti arhitektilt detsembri alguses. Aega on kulunud kooskõlastusteks. Keeruliseks kujunes lahenduste leidmine seoses seadusemuudatustega, mis nõuavad uutelt hoonetelt energiatõhususe märgist.
Marti Hääl: „Oleme kahjuks jälle otsekui teerajajad. Selgus, et Eestis ei ole värskete nõuete ajal ehitusloastatud hooajalisi sadamahooneid, mida talvel ei kasutata ega köeta ning energiatõhususe arvutamise metoodika selleks puudub. Õnneks leidsime probleemile lahenduse.“
Eelkõige on valmiv sadamahoone mõeldud neile, kes tulevad mere poolt, märkis Marti Hääl: „Praeguseks on valminud elektri- ja veevarustusega ning valgustusega 24 kohaga külaliskai. Jahtklubi ligi 200 meetrit kailiini on valmimisjärgus ja tänavu juba võõrustanud ka purjelaeva Admiral Bellingshausen. Sellist võimekust enamikul väikesadamatel Eestis pole.“