Elroni juhid selgitasid Arukülas rongide sõidugraafikut

2812

Alates sellest aastast ei peatu Arukülas ega Raasikul Tartu ja Narva suunas sõitvad diiselrongid.
ANDRUS OSSIP, Norbert Kaareste ja RAIVO UUKKIVI ning Aruküla pettunud rongisõitjad.

Tartu Ülikooli tudeng Mai-Liis Paenurm: „Diiselrongide peatuste kaotamine muudab teekonna ülikoolilinnast Arukülla pikaks ja vaevaliseks. Praegu tulen Tartust Talllinnasse, kui läheb sobival ajal rong Arukülla, sõidan sama rada pidi tagasi. Kui ei, tuleb minna kesklinnas marsa peale. Uued rongid sõidavad kiiremini, kuid minu jaoks venib 2,5tunnine sõit peaaegu 4tunniseks. Rääkimata rahakulust, mis on ühe otsa peale poole suurem, kuu lõikes päris kopsakas summa, kodus käin umbes kolm korda kuus. Lahendus oleks, kui ka üks rong päevas väljuks igas peatuses nagu varem. Räägitakse, et maaelu sureb Eestis välja, aga alateadlikult antakse sellele ju tõuget.“

Raasiku elanik Martin Väli: „Raasiku inimeste olukord on tähelepanuta jäetud. On keeruline mõista Aruküla inimeste protesti, meie sõltume rongiliiklusest rohkem. Mu ainus võimalus Tallinnasse tööle käia on rongiga. Aruküla rahvas on tunduvalt paremas seisus, sest neid sõidutab iga poole tunni tagant linna ka marsa. Kui soovin sõita külla Tartu sõpradele, ei saaks sinna ka Tallinna kaudu, sest selline edasi-tagasi sõitmise segadus võtaks liiga kaua aega.“
Eelmisel aastal asusid Aegviidu liinil sõitma uued rongid, mida rahvasuus hüütakse porganditeks. Need võimaldavad Tallinnasse sõita kiiremini kui varem: Aegviidust 50 minutiga, Arukülast 25ga. Hommikul saab Arukülast Tallinnasse iga tunni aja järel, sama tihti ka päeva teises pooles koju tagasi.

Selle aasta alguses lisandusid uued diiselrongid, mis püstitavad uue kiirusrekordi – sõiduaeg Tallinnast Tartusse või Narva pole kunagi olnud nii lühike. Muudatus tuleb väiksemate peatuste arvelt. Diiselrongid ei peatu enam Arukülas ega Raasikul, nendest asulatest Tartusse või Narva sõita soovijad peavad Aegviidus ümber istuma.

Raasiku valla elanikud on muudatusest nördinud, sest sõidetakse Tartusse nii tööle kui ülikoolidesse õppima. Hommikul Arukülast Tartusse pole aga võimalik minna ka ümberistumisega. Lähimad peatused, kust diiselrongiga Tartusse saab, on Kehras ja Aegviidus, kuid hommikune elektrirong jõuab sinna hiljem kui Tartu rong.

Elroni juhatuse esimees Andrus Ossip ning müügi- ja arendusjuht Norbert Kaareste käisid Aruküla rahvamaja saalis neljapäeval, 16. jaanuaril valla­elanikele muudatusi selgitamas.  Nad lubasid, et ümberistumised saavad paika mai lõpuks, kui elektri- ja diiselrongide graafikud kokku sobitatakse ning Kehras ja Aegviidus peatuvale Narva või Tartu rongile pääseb 10-15minutilise ooteajaga.

Vallavanem Raivo Uukkivi rääkis, et Elron võttis eelmise aasta novembris vallavalitsusega ühendust ning soovis rongiliikluse muudatusi rahvale tutvustada: „Minuni jõudis nende soov enne jõule, siis enam kohtumist korraldada ei saanud. Võtsin asja uuesti üles aasta alguses. Ettepanek oli seega neilt, aga asja soojendas üles vallavalitsus.“

Enne maikuud on võimalik Aegviidu kaudu Tartusse ja Narva sõita kord päevas: Arukülast saab Aegviitu minna kell 15 elektrirongiga, seejärel tuleb 11 minutit Tartu diiselrongi oodata. Narva pääseb Arukülast kell 15.50. Siis peab Aegviidus ootama Narva rongi 14 minutit.
Narvast Arukülla sõitjad peavad teekonda alustama hommikul kell 5 või 7, ooteajad Aegviidu jaamas on sel juhul 11 ja 20 minutit. Tartust Arukülla sõitmiseks praegu ümberistumisi pole.

Andrus Ossip rääkis, et kõigile rongireisijatele sobivat lahendust on võimatu leida, peab tegema kompromisse: „Diiselrongide peatuste vähendamine on vastutulek väljaspool Harjumaad elavatele inimestele, et lühendada sõiduaega. Alles jäi peatus Kehras. Oluline sõlmpunkt on ka Aegviidu, kus saab teisele ümber istuda.“

Norbert Kaareste lisas, et rongiliikluse muudatusi on varem selgitatud Tabivere, Hagudi ja Keava inimestele, reaktsioonid on erinevad: „Kaugemates maakondades küsitakse, miks on vaja peatuda näiteks Arukülas. Nad on rahul, et diiselrongid jõuavad kiiremini Tallinna.“

Koosolekul tehti ettepanek, et vähemalt paar diiselrongi võiks endiselt Arukülas ja Raasikul peatuda. Põhjuseks toodi, et mõne minuti võrra pikem reis ei tohiks kedagi häirida. Vallaelanike pahameelest hoolimata ei andnud Elron lubadust peatusi taastada ning pakkus leevenduseks muutusi kellaaegades.

Elroni müügi- ja arendusjuht lausus, et mai lõpuks on graafikus plaanis muudatused, mis peaksid Raasiku valla elanike jaoks olukorda parandama: „Kell 6.44 Tallinna saabumine muutub tund aega hilisemaks.  Hommikusel tippajal on väljumised iga poole tunni järel. Tulles vastu ettevõtete töötajate soovidele, hakkab 7.25 Aegviitu väljuv rong sõitma varem.“

Kellaaegade muutmise osas vallaelanikud aga nii kindlal üksmeelel polnud. Norbert Kaareste rõhutas, et kõigi soovidega ei saa nagunii arvestada ning kellaaegade muutmisel jälgitakse, mis ajal rongid kõige rohkem täituvad.

Rahva hulgas tekitas nurinat, miks ei võiks ooteaeg olla lühem kui 10-15 minutit, peatustes ei saa külma eest varjuda.
Andrus Ossip selgitas, et ümberistumisega reisidel siiski õues külmetama ei pea: „Aegviidus ei pea reisijad elektrirongist enne väljuma, kui saabub diiselrong. Seejärel tuleb astuda mõned sammud üle perrooni ning reis saab jätkuda.“

Koosolek kestis 1,5 tundi. Elroni esindajad teatasid, et võtavad ettepanekud teadmiseks.