Kaido Kreintaal,
Kehra gümnaasiumi direktor
Pidasime eelmisel reedel õpetajatega esimese videokoosoleku. Kui keegi oleks veel kuu aega tagasi öelnud, et seda oskan või vajan, oleksin ta ilmselt kuu peale saatnud. Aga juba kaks nädalat suhtleme kooli juhtkonnaga veebi vahendusel. Me võimekust elus toime tulla näitab see, kuidas oleme valmis uutes olukordades kohanema. Noored on uskumatult nutikad, kaks viimast nädalat on tõestanud, et seda on ka õpetajad. Oleme selles elus kord õpilased, kord õpetajad ja tänases olukorras õpime kõik.
Internet on täis kõikvõimalikke lahendusi, aga oluline on, millised on mee võimalused, kuidas neid kasutada oskame. See, mida pakub tänane IT, on homseks ajalugu. Võimalik, et 3 või 5 või 10 aasta pärast, kui praegused õpilased tööturule jõuavad, ei tea enam keegi midagi MS Teamsist. Mis tähendab, et pole võimalik õpetada lastele ära kogu hetkel pakutavat võimekust, vaid peame olema valmis uuteks väljakutseteks.
Meil on hästi, sest omame Office 365 pakutavaid lahendusi. Kõikidel õpilastel on kooli e-posti kontod. Aga probleem ei ole tehnilises võimekuses, vaid hoopis lihtsamas. Saatan peitub detailides, antud juhul paroolides. Me lapsed elavad telefonid käes, aga kui küsida, milline on sinu kooli e-postkasti parool, kukub kõik kokku. No ei mäleta, infosekretär või infojuht aitasid. Kodus olles enam nii lihtsalt ei aita. Ja kui ei mäleta, ei saa ka õppetöös osaleda.
Alates 16. märtsist on Eestis uus ajaarvamine, vähemasti kooli mõistes. Võib-olla kunagi peame ajaarvestust, mis juhtus enne e-õpet ja mis pärast seda. Igal juhul on kõik pea peale pööratud. Või kas on? Oleme kogu aeg pidanud oluliseks vastutustunde, suhtlemise, iseseisvuse, õpioskuste, aja planeerimise ja muude üldpädevuste kujundamist. Tavapärases koolikorralduses on põhirõhk mujal, nende oskuste harjutamine jääb tahaplaanile.
Viskame nalja, et kui koduõpe veel kaua kestab, leiutavad lapsevanemad ise viirusevastase ravimi. Tegelikult oleme jõudnud lätete juurde. Kodu annab lastele tulevikusuuna, kool aitab selle ellu viia. Vähemalt nii oleme oma koolis seda mõtestanud. Nüüd on emake loodus pannud meid olukorda, kus suurem rõhk ongi perel ja õpetajad toetavad oma õpetussõnadega taustal.
Viimasel koolireedel õpetajaid e-õppele saates panime neile südamele, et tööde maht õpilastele võib osutuda suureks. Selline kogemus oli meil iseõppe ajast, mida katsetasime paar aastat tagasi. Nii ka juhtus. Sest õpetajal on vastustus õpetada ära kõik, mis ainekavades kirjas. Palusime teha valikuid, eraldada terad sõkaldest, keskenduda kõige olulisemale. Mõne päevaga mahud vähenesid, laste koormus on enam-vähem paigas. Ehk aitab praegune kogemus luua selgust ka riiklikes ainekavades ja edaspidi saaksime enam keskenduda kõige olulisemale.
Aga mitte ainult kodudes pole elu muutunud, ka õpetajate tööpäevad on olnud esimestel nädalatel oluliselt pikemad. Pidev arvutis suhtlemine hakkab silmadele ja randmed annavad märku. Rõõm on näha, et õpetajad on leidlikud, täis huvitavaid ideid ning mõistvad. Põnevad ülesanded, kus tuleb kasutada erinevaid oskuseid, teevad ka iseseisva õppimise huvitavamaks ning päevad mööduvad kiiremini.
Igast kriisist tuleb võtta parim ja olen kindel, et väljume ka sellest olukorrast tugevamatena kui varem. Hoiame ennast ja oma lähedasi!