ARDO KAURITI loeng Aruküla koolis

319
Endine krossisõitja ARDO KAURIT rääkis Aruküla koolis, kuidas sai temast ettevõtja.

Ettevõtlusnädala raames oli Aruküla põhikoolis neljapäeval, 8. oktoobril külas elektrijalgrattaid tootva ettevõtte Ampler Bikes üks asutaja ning tegevjuht, mullu Eesti noore ettevõtja tiitli pälvinud Ardo Kaurit. Kolm aastat ka Aruküla koolis õppinud Ardo Kaurit rääkis 7.-9. klassi õpilastele, kuidas temast sai ettevõtja, miks tasub ettevõtlusega tegeleda ning kuidas läheb Ampler Bikes´il. Samal õhtul oli Tallinnas Eesti ettevõtlusauhindade konkursi võitjate tunnustamine, Ampler Bikes pälvis aasta disainirakendaja auhinna ning oli nomineeritud aasta eksportööriks.

Aruküla noormeeste Ardo Kauriti ja Rait Udumäe ning tallinlase Hannes Laari 2014. aastal asutatud elektrijalgrattaid tootev firma on kuue aastaga jõudnud nii kaugele, et neil on Jüris tehas, 74 töötajat, tänavuseks käibeks prognoositakse ligi 12 miljonit eurot, aastaga toodetakse umbes 6000 jalgratast.

Ampler Bikes´i elektriratta tippkiirus on 25 kilomeetrit tunnis.

„Oleme iga aastaga kasvanud ligi kaks korda. See tähendab, et meil on võrreldes eelmise aastaga umbes kaks korda rohkem töötajaid, toodame ja müüme kaks korda rohkem rattaid, kasv kajastub ka finantsides ning selles, kui palju on tootmispinda,“ ütles Ardo Kaurit.

Kolmel korral on Ampler Bikes kiiremaks kasvamiseks kasutanud ühisrahastusplatvorme. Möödunud aastal koguti planeeritud 2,5 miljonit eurot vaid viie päevaga. Tegevjuhi sõnul on nende 1500 uut osanikku kõik väikeinvestorid, ligi 70 protsenti ettevõttest endiselt kolme asutaja käes: „See tähendab, et meil on säilinud kontroll teha täpselt neid asju, mida peame kõige õigemaks ja mis on meie väärtustega hästi paigas.“

Euroopas on nüüdseks sõitmas ligi 10 000 „amplerit“, neist peaaegu 99 protsenti väljaspool Eestit, põhiturg on Saksamaal, kus ettevõttel on kaks poodi. Kõik need rattad kokku on sõitnud peaaegu 20 miljonit kilomeetrit: „See on juba nii palju, et oleme Ampler Bikes´i tegevusega suutnud päästa varsti sadade autode eluea jagu kilomeetreid. Loodame, et keskkond hindab seda panust.“

Ardo Kaurit rääkis, et üks olulisemaid asju, mida Ampler Bikes püüab lahendada, on teha jalgrattaga liiklemine mugavamaks veel rohkematele inimestele: „Sest see on mõistlik viis liikumiseks: odav, kasulik tervisele ja keskkonnale ning ka vaimsele tervisele – saad olla värskes õhus, nautida ja märgata ümbrust rohkem võrreldes autoga mille puhul arvad, et saad kiiremini, kuid tegelikult ootad ummikus, otsid parkimiskohta, lisaks lähed iga punase fooritule peale natuke närvi.“

Eestlaste loodud elektriratas on mõeldud igapäevasel liikumisel suuremate vahemaade läbimiseks, sedagi peab väntama, kuid saab edasi tunduvalt väiksema vaevaga kui tavalise jalgrattaga. Tegevjuht sõnas, et nende ratas on hea tööle-koju sõitmiseks, kui vahemaa on alates 6-10 kilomeetrist.

Äri kasvas huvist
Enne esimese elektrijalgratta tegemist ei mõelnud Ampler Bikes´i loojad, et hakkavad sellega raha teenima või maailma päästma.

„Olime lihtsalt tehnikahuvilised tüübid, mina professionaalne motosportlane ja õppisin mehhatroonikat, Hannes jalgrattaentusiast. Elektrimootoriga jalgratas oli leiutatud kümneid aastaid tagasi, kuna olemasolevad ei tundunud head ning olid kallid, hakkasime ise proovima teha,“ meenutas Ardo Kaurit.

Päev, mil nende esimene vineerkastis akuga ratas esimest korda sõitis, pakkus noormeestele vägevaid emotsioone: „Sõitsin iga päev võimsa krossitsikliga, kuid selle rattaga oli nii eriline tunne, nagu lendaks mööda teed. Kui panime sellele istuma oma sõpru, vanemaid, vanavanemaid, oli ka neil sama emotsioon. See innustas.“

Nende endi jaoks oli ettevõtmine nii põnev ja sütitav, et arendasid-ehitasid edasi. Aasta hiljem hakati esmakordselt mõtlema elektrirataste müümise peale. Nende käidi mööda Eestit, anti inimestele proovida lootuses mõni maha müüa: „Keegi väga osta ei tahtnud, aga saime huvitavat tagasisidet. Selle põhjal parandasime ja õppisime.“

Kuigi nad olid kindlad, et loodud ratas on parim, hakkas esimene õhin „maha käima“, kui üha enam oli skeptikuid, kes pidasid seda kalliks, aeglaseks või arvasid, et ilma väntamata oleks palju lahedam: „Õnneks kestis meie entusiasm piisavalt kaua, et jõudsime oma ratastega lõpuks Saksamaale, kus on pikaajaline jalgrattakultuur, rattaga sõitmine auasi.

Loodan aidata ka Eestis jõuda arusaamiseni, et jalgratas on targa inimese asi, mitte vaese inimese transpordivahend.“

Ardo Kaurit tõdes, et kuigi ettevõtja tööpäevad on oluliselt pikemad kui palgatööl käies, stressitase kordi kõrgem ja alati risk, et homme pole sul midagi, on selles ka palju positiivset: võimalus parandada maailma, ise otsustada, olla eeskujuks ja aidata teisi, see on kõige tõenäolisem viis saada rikkaks ja parim investeering iseendasse. Siiski on raha pärast millegi tegemine tema hinnangul väga libe tee: „Lihtsalt tegele asjadega, mis on sinu jaoks huvitavad. Kui teed piisavalt kaua midagi, mis väga meeldib, siis oled motiveeritud panustama sellesse veel rohkem aega ja energiat. Lõpuks oled selles niivõrd hea, et suudad luua ka mingit muud väärtust ja võibolla äri alustada.“

Ta soovitas veel, et ei tasu karta vigu, vigade tegemine on kõige kiirem viis õppida ning kui on tahe, on kõik võimalik: „Alati on neid, kes arvavad, et on targem kui sina ning et sa teed valesid asju. Ampler Bikes on näide sellest, kui südames on tunne õige, ei tasu teisi kuulata.“

Ettevõtlusnädala raames olid Aruküla põhikoolis veel loenguid ja mänge, õpilased külastasid oma valla ettevõtteid ja Ettevõtlusküla Tallinnas.