„Kuremäe kloostrisse elama pääsemiseks on pikad järjekorrad. Üle 60 protsendi nunnadest on kõrgharidusega. Igumeenja Varvara ja patriarh Aleksius II suutsid saavutada, et Kuremäe kloostrit ei suletud Nõukogude ajal, vaid elektrifitseeriti,“ lausus Alutaguse Matkaseltsi juht ja giid Ingrid Kuligina õppereisi esimeses peatuskohas, Kuremäe kloostri jalamil kalmistu juures.
Saime teada, et paljude sealsete Ida-Viru külade asutajad olid olnud vadjalased. Ka igumeenja Varvara oli Vadja- ehk Džuudimaalt, süvausklikust perest. Tema ema oli tahtnud nunnaks saada, tütar täitis ema unistuse.
Kuremäe õigeusukiriku ehitas ja kloostri asutas vürst Sergei Šahhovskoi, kui sai Eestimaa kuberneriks. Samasse kohta ehitama hakatud luteriusukirik oli peaaegu valmis, kuid lammutati. Kuremäe klooster asutati 1891. aastal.
Seisime Arenduskoja ja Põhja-Harju Koostöökogu Alutaguse-reisi grupiga kloostri kalmistu tuhandeaastase tamme all väikese kabeli juures – legendi järgi Jumalaema Pühtitsa mäele ilmumise kohas. Kuremäe kloostri suurim pühadus on Jumalaema Uinumise ikoon, mis leiti tamme alt 16. sajandil.
Tamme kohta rääkis giid, et arvati, tal on tervendav jõud, koorest võeti tükke. Nüüd kaitseb tamme puitaed, ent puu on hakanud kuivama. Tegime meiegi ringi ümber püha tamme ning seisatasime kloostri kauaaegse juhi, igumeenja Varvara haua juures.
Vasknarva kirikus kuulsime küünlaid müünud nunnalt hiljem, et just Jumalaema legendi järgi kutsutakse Eestit Maarjamaaks. Nunn jutustas, kuidas eesti karjused nägid Pühtitsa mäel valgustkiirgava naise kuju sinises rüüs. Ka järgmisel ja kolmandal päeval nähti Neitsi Maarjat mäe jalamil allika lähedal. Ta peatus tammepuu juures ja kadus, puu tüvest leiti Jumalaema Uinumise ikoon.
Jaama küla
Teel Narva lisajõe äärsesse Jaama külla tutvustas giid Eesti noorimat, kaks aastat tagasi asutatud Alutaguse rahvusparki, mis koosneb varem kaitse alla võetud eraldiseisvatest aladest. Tegu on valdavalt riigimaaga ja mõtlen bussis, et külade elanikke oma arvamuste ja ootustega piirangute kohta selles rahvuspargis polegi.
Jaama küla endises vabatahtlike päästjate hoones, nüüdses külamajas, võttis meid vastu külavanem Konstantin Motšjonov. Hiilgeaegadel oli külas 700 elanikku, nüüd on 25, valdavalt memmed. Kui kaubavedu mööda Narva jõge vähenes seoses raudtee käikulaskmisega, said kohalikest elanikest parkalid ja kingsepad. Nahavabrikutes töötati perekonniti, Jaama küla kuulsad kalavinskid ehk serenskid, nahksed veesaapad, olid laatadel hinnatud kaup. Kuid 1930ndatel aastatel tulid müüki kummisaapad, äri vähenes, enne tehti kuni 3000 saabast nädalas.
Jaama jõel saime põgusalt tutvuda Struuga maastikukaitseala luhtadega, kus varem tehti heina, külade kaupa olid luhad ära jagatud. Kuna Arenduskoja rahvusvahelise säästva turismi jätkuprojekti Alutaguse õppereis kestis augusti viimasel nädalal vaid ühe päeva, jõudsime kummipaatidega veidi roostiku vahel aerutada ja kaldale tagasi.
Vasknarva küla
Enne sõda oli Vasknarvas üle 1200 elaniku, praegu üle 200. Viimane kooliealine laps elas külas kaks aastat tagasi.
Kõige raskem aeg oli Eesti taasiseseisvumine, kuulsime giidilt. Skamja külaga, mis asub teisel pool jõge Venemaal, elati ühist elu. Korraga tuli vahele riigipiir. Ajaloolise, 15. sajandil ehitatud linnuse varemete lähedal seisab jõe kaldal Eesti piiripost. Raudselt polnud me ei esimesed ega ka viimased, kes ei saanud jätta tegemata ühispilti piiripostiga, mille taga otse üle jõe lehvib Venemaa suur riigilipp.
Vasnarva väikeses kloostris, mis 2002. aastal sai Kuremäe kloostri osaks, on kirik rajatud kaupmeeste annetustest, Kuremäe imettegev ikoon oli varem seal hoiul.
Veel saime teada Vasknarva buunidest ehk muulidest, mida hakati ehitama 1930ndatel, et jõgi oleks kitsam ja sügavam. Praegu ehitatakse esimese buuni juurde paadisadamat.
Räätsamatk Agusalu soos
Agusalu soostik oli poluvernikute ehk pooleusuliste asu-ala. Tegu oli endiste õigeusklike vadjalastega, kes Eestis astusid Iisaku luteriusu kogudusse. Lapsi ristiti ja leeris käidi Iisakul, kodus oli õigeusu kombe järgi ikooninurk. Rääkisid oma keelt – vadja, eesti, soome, vene segakeelt.
Tunniajane räätsamatk Agusalu soos tõi veel uue teadmise – kriivad. Need on Eesti ainsad sisemaised luited soiste alade vahel.
„Alutaguse rahvuspargi sümbolid on poluvernikud ja kriivad, neid mujal Eestis pole,“ kinnitas giid.
Õppereis lõppes supisöömisega Kauksi puhkemajas. Alutaguse rahvuspargis käisid seekord Kuusalu vallast Kaie ja Taavi Ustav MTÜst Tammistu Lammas, Kärka puhketalu perenaine Signe Blum Suurpealt, Lii Välkmann Harast, restorani Valkla Rand perenaine Liis Jürimäe, Lahemaa Turismiühingust Kaisa Linno ja Tiina Viirna, Loksalt Kuivoja puhkekeskuse perenaine Ele Tern ja ka Sõnumitooja ajakirjanik.
Alutaguse rahvuspark
Loodud novembris 2018. Rahvuspargi koosseisu kuuluvad Puhatu, Agusalu, Muraka ja Selisoo looduskaitseala, Kurtna, Smolnitsa, Jõuga, Struuga, Mäetaguse ja Iisaku maastikukaitselad, Narva jõe ülemjooksu hoiuala. Pindala on 43 568 hektarit.