TARMO AMER, Loksa gümnaasiumi riigikaitse õpetaja, Kaitseliidu vabatahtlik noortejuht
Kirjutama ajendas asjaolu, et paljud meie seast soovivad jätkuvalt vaikida ja mitte rääkida paljudest asjadest. Nende arvates on meie taasiseseisvumise eelne ajalugu tabu teema ja parem on paljudel asjadel lasta ununeda.
Selle loo pühendan oma isale Endel Amerile ja kõigile teistele küüditatud eestimaalastele.
Oma kooliteed alustasin sünnilinnas Jõhvis 1974. aastal. Mingil hetkel pandi meile kõigile viisnurgad rinda ja öeldi, et nüüd olete oktoobrilapsed. Kolmandas klassis pidid meist kõigist saama pioneerid. Kui meid näiliselt vabatahtlikult üleliidulisse V.I.Lenini nim. pioneeriorganisatsiooni liikmeteks võeti, siis üks minu klassivend ütles, et tema ei hakka pioneeriks. Õpetaja küsis selle peale, et miks ta ei hakka. Klassivend Vambola ütles, et isa ei luba. Tema isa kutsuti kooli. Aga Vambolast ei saanudki pioneeri. Kui ma sellest kodus rääkisin, siis minu isa jäi väga tõsiseks ja ütles: „Vambola isa on julge ja kõva mees”. Miks Vambola isa julge ja kõva mees on, seda isa mulle ei öelnud.
Minust sai väga tubli pioneer. Olin klassi rühmanõukogu esimees. Mul oli 3 vilenööri ja mind valiti malevanõukogu esimehe kursustele. Käisime pidulikel sündmustel auvalves, kohtusime punaveteranidega ja marssisime paraadidel. Kord, kui hakkasin koondusele minema ja sidusin oma kaelarätti, siis küsis isa: „Kuhu sa lähed?” Vastasin: „Koondusele.” Isa ütles: „Pane kaelarätt tasku, kui läbi küla lähed.” Jälle ei saanud ma aru sellest poolkäskivas toonis antud palvest.
Siis tuli 9. mai ja läksime tublimate pioneeridega Sinimägedele auvalvesse. Kui sealt tulin, olin ülevas meeleolus, see oli olnud väga äge päev. Nõukogude armee sõdurid näitasid meile relvastust, saime neid automaate isegi käes hoida. Punaveteranid rääkisid sõjalugusid. Kuidas nad võitlesid fašistide vastu ja mille eest said autasud. Ei häirinud, et nad tarbisid ohtralt viina ja haisesid. Kui koju läksin, tahtsin kõike seda oma vanematega jagada. Mind tabas aga šokk. Isa pani mind tugitooli istuma ja „lajatas” sõnadega nii, et ma ei saanud tükil ajal sõnagi suust.
Valus oli see, et minu maailmapilt varises kolinal kokku. Isa nimetas mind „väikseks punaseks ussikeseks” ja „perekonna häbiplekiks” jne. Pärast sõimu tuli pikk loeng ajaloost ja paljudest asjadest, millest kuulsin esimest korda. Kogu lugu lõppes sellega, et isa patsutas mulle sõbralikult õlale ja ütles kuldsed sõnad: „Ma loodan poeg, et sinu parteiline karjäär lõpeb siin, nüüd ja praegu.”
Mõne aasta pärast tuli mul koolis kirjutada kirjand teemal „Minu kodumaa”. Kirjutasin Alutaguse metsadest, Lõuna-Eesti mägedest, Eesti jõgedest ja järvedest ja Lahemaast, paikadest Eestis, kus olin käinud ja mis olid kalliks saanud. Eesti keele õpetaja pani mulle selle kirjandi eest 3 miinusega ja lõppu punases kirjas küsimuse: „Kas sinu kodumaa piirdub ainult Eestiga?”
Läksin nördinult koju ja näitasin seda isale. Ma kirjutasin selle kirjandi südamega. Ma ju armastan Eestit ja see on minu kodumaa. Olin vihane ja tahtsin teada isalt, mida tema asjast arvab. Isa kallas endale pool klaasi viina ja jõi selle ühe sõõmuga ära. Siis teatas, et tuleb homme minuga koos kooli. Järgmisel päeval läksimegi koos kooli. Minu koolitee ületas ühes kohas raudtee. Seal rääkis isa mulle, kuidas neid toodi autoga püssimeeste saatel just sinna samasse, kus ootasid loomavagunid ja algas pikk ja karm tee Siberisse.
Jäin õpetajate toa ukse taha ootama, seal oli ka isa endisi klassiõdesid. Kuulsin ainult isa üksikuid sõnu, mis olid suunatud minu eesti keele õpetajale. Isa arvates kannatas ta mälukaotuse all, ta ei armastavat oma kodumaad. Minu eesti keele õpetaja tegi 10 aastat hiljem läbi imelise muutuse ja temast sai Rahvarinde kohalik eestvedaja.
Kuigi juba tol ajal sodisime koolipinkidele, seintele, plankudele ja kuhu iganes „Eesti vabaks!”, siis oma südames ei suutnud seda uskuda. Uskumatuna tundunud Eesti oma riik ja lootusetuna tundunud vabadus sai ometi teoks. Vanemad inimesed ütlesid, et nad elasid kõik need aastad selle päeva nimel. Paljud aga langesid võitluses Eesti riigi eest. Minu isapoolne vanaisa ja paljud teised tapeti vangilaagrites. Minu isa pere ja kümned tuhanded süütud inimesed aeti välja oma kodudest ja küüditati loomavagunites Siberisse. Tuhanded hukkusid sellel teel. Me ei saa ega tohi seda kõike unustada. Meie kohus on seda kõike mäletada. See on meie võlg nende inimeste ees.
Praegu käib täiemahuline sõda. Ukraina võitleb meie kõigi eest. Paljud ei taha seda endale tunnistada. Viriseme ja halame, kui raske meil on ja et me majandusel ei lähe hästi.
Oleme lasknud meie riigis elada neil Venemaa ja Valgevene kodanikel, kes ei tunnista ajaloolist tõde ega õpi ära meie keelt. Väga kurvaks teeb teadmine, et paljud siinsed venelased arvavad jätkuvalt, et Narva pommitasid maatasa sakslased. Nende kõnepruugis on ikka Suur isamaasõda ja Suur oktoobrirevolutsioon. Suurim püha on 9. mai. Vabadussõjast ei tea nad midagi, metsavennad olid bandiidid ja röövlid ning küüditati ka ju ainult rahvavaenlasi. Julius Kuperjanovit ei teata, küll aga teatakse Pöögelmanni, Anvelti ja Kingisseppa.
25. märtsil möödub küüditamisest, sellest võikast päevast, 75 aastat. Kutsun kõiki asetama küünlaid oma kodupaiga mälestusmärkidele ja lähedaste haudadel. Meil kõigil on keegi, kelle mälestuseks küünal süüdata. See oli suurim kuritegu meie rahva vastu, sel päeval 75 aastat tagasi taheti hävitada eestlus.